Liceum Infotech

Proste codzienne czynności kształtują charakter. Wiemy o tym. Jednak od najmłodszych lat rodzice wyręczają dzieci. Dlaczego? Bo zrobią to szybciej, dokładniej, lepiej?

Czerpiąc inspirację z Kraju Kwitnącej Wiśni, narodu uznawanego za najbardziej pracowity i potrafiący pracować w zespole, w Liceum INFOTECH stawiamy na filozofię Kaizen. Istnieje ona już ponad pięćdziesiąt lat i stosują ją największe japońskie firmy, takie jak Toyota, Honda, Mazda, czy Sony.

Proste czynności, które uczeń wykonuje w szkole przekładają się na jego charakter w dorosłym życiu. W jaki sposób uczniowie mogą zadbać o otaczającą przestrzeń?

Uczniowie istniejącego już Technikum Programistycznego INFOTECH dbają o czystość wokół siebie, a raz w tygodniu na długiej przerwie czy po lekcjach włączają muzykę, zakładają rękawice i wspólnie zabierają się za porządek w swojej klasie! Z pozoru prosta cotygodniowa czynność przeradza się w zarządzanie zespołem, delegowanie zadań, dbanie o dobrą atmosferę w klasie…

„Kaizen to tysiące codziennych, małych usprawnień, które rodzą się na najniższych szczeblach firmy (…). Filozofia ta nie polega na inwestowaniu milionów w nowe rozwiązania, potrzebne jest natomiast wypracowanie skutecznego modelu komunikacji.”

Cała społeczność szkół INFOTECH nastawiona jest przede wszystkim na współpracę. Każdy członek społeczności może zaproponować usprawnienia, ciekawe aktywności czy elementy współpracy, jednocześnie pamiętając o szacunku i jasno określonych zasadach.

Przykładów w codziennej pracy z uczniami jest wiele. Doskonale wiemy, że najlepiej wiedzą jak chcą się uczyć i czego im brakuje. Czasem wystarczy po prostu bycie otwartym „na nowe”. To, że od kilkudziesięciu lat w szkole nauczyciel stał i tłumaczył przy tablicy, nie oznacza, że praca interdyscyplinarna przy wspólnym projekcie uczniów i nauczycieli zakończy się fiaskiem.

„Kaizen nie zadziała bez zaangażowania (…).”

Czując satysfakcję ze swoich działań i odbierając sukcesy społeczności jako własne, cała społeczność szkolna, każdy uczeń, nauczyciel, pracownik kreuje lepszą przestrzeń nie tylko dla siebie, ale ogółu.

W szkole, w której stawia się wyłącznie na rezultat, jakim jest największa liczba laureatów, najlepsza zdawalność matur odbywa się kosztem niedopuszczania w ostatniej klasie uczniów do matury. Tu nie ma miejsca na ucznia i jego potrzeby. A przecież zadowolony uczeń, natchnięty umiejętnie wiedzą, z pewnością wykorzysta ją tak w życiu, jak i na egzaminie.

Źródło cytatów:
https://brief.pl/japonski_system_zarzadzania_czyli_zagadka_maksymalnej_wydajnosci/

Dodaj komentarz